טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ה

"לעד נזכור את השואה. נבצר את ביטחון מדינת ישראל ונושיט לשכנינו יד לשלום"

עיריית קריית ביאליק 17.04.15

טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה נערך ביום רביעי (15.04.15) באולם הרב תכליתי ע"ש דני זק בקריית ביאליק ובמרכזו דברי ראש העיר, אלי דוקורסקי, מסכת בביצוע תלמידי כיתה י"א מקריית החינוך אורט ביאליק והדלקת 6 משואות לשזכר ששת המיליונים ע"י ניצולי שואה ודור שני לניצולים.

ראש העיר, אלי דוקורסקי, שנשא דברים במהלך הטקס אמר: "לפני 70 שנים הסתיימה לה מלחמת העולם השנייה. המלחמה האיומה והנוראה שידעה האנושות. הנאצים הפכו את שנאת האחר לתעשיית השמדה ופסקו, כי עמם הוא עם עליון, ואילו העמים האחרים הם תתי אדם. הדבר הביא אותם להתחיל בתעשיית רצח המוני שיטתי בכל רחבי אירופה, תוך שהם נעזרים במשתפי פעולה באותן המדינות. שישה מיליון מבני עמנו נספו על אדמת אירופה, כמיליון וחצי מהם היו ילדים.


ילדים שלא זכו להגיע לבגרות ולא הגשימו את זכותם לחיות, לאהוב, לחלום חלומות, לצחוק ולשחק. אנו תמיד רואים לנגד עינינו את הצילום המפורסם והמוכר של אותו ילד יהודי מבוהל, שמרים ידיים מול קני הרובים הגרמנים. אבל הילד הזה היה רק אחד ממיליון וחצי ילדים. מיליון וחצי זוגות עיניים מבוהלות. כל אחד מהם עולם שלם של תקוות וחלומות, של אהבת אם ודאגת אב, עולם שהתהפך בבת אחת לעולם של אימה, סבל ומוות.

כמה מאותם ילדים הצליחו לשרוד חודשים ושנים, כשהם מסתתרים בבורות, ביערות, קופאים בשלג רעבים עד מוות. ילדים הנמלטים כמו חיות בר נרדפות מן הציידים הנאצים שדלקו אחריהם כדי להרגם. כמה מן הילדים מצאו מקלט בכנסיות ובמנזרים, מנותקים מהוריהם, נקרעים מגעגועים, ולפעמים מצאו מקלט בבתי אנשים נעלים, לא יהודים, חסידי אומות העולם, שסיכנו לא רק את חייהם אלא גם את חיי משפחותיהם, קורבן עילאי, כדי להצילם.

חלק מן הילדים בתקופת השואה, היו בהיפוך תפקידים לילדים המגנים על הוריהם ועל משפחותיהם.


ביום הזה – יותר מכל יום אחר, אנו זוקפים ראש בגאווה על תרומתם של ניצולי השואה לבניין הארץ. לעד נזכור את השואה. נבצר את ביטחון מדינת ישראל ונושיט לשכנינו יד לשלום. נחנך את ילדינו לצדק חברתי, לחמלה ואהבת האדם. בעשותנו כך ננקום את נקמת הנרצחים והניצולים, כפי שביקשה דוניה רוזן ז"ל, ניצולת השואה, שכתבה:


"רוצה אני לבקשכם שלא תשכחו את המתים. רוצה אני להתחנן לפניכם ולבקשכם בכל לשון של בקשה, שתנקמו את נקמתנו, שתיקחו נקם באותם הפושעים שידם האכזרית הוציאה אותנו מן החיים. רוצה אני שתקימו יד לנו – מצבה שתגיע עד השמים, ציון שיראה אותו העולם כולו – פסל לא משיש ולא מאבן, אלא ממעשים טובים, כי מאמינה אני באמונה שלמה, שרק מצבה כזאת עשויה להבטיח לכם ולילדיכם עתיד טוב יותר ואז לא ישוב אותו רשע שהשתלט על העולם והפך את העולם לגיהינום."


אנחנו נקמנו בנאצים הארורים בזכות הישגינו במדע ובמחקר, ברפואה ובכלכלה, בתרבות ובאומנות, בספרות ובחינוך. נקמנו בהם עם כלות וחתני פרסי נובל שזכו להכרת עולם, נקמנו בהם עם משלחות הנוער שלנו המבקרות בגרמניה ובכל מקום אחר בעולם כבנות חורין ובזכות ביקורי הגומלין של נוער גרמני המבקר במדינת ישראל, מדינת העם היהודי, כולל כאן ועכשיו בטקס זה. נקמנו וניצחנו עם מצבה של מעשים טובים המגיעים עד השמים".

ראש העיר, אלי דוקורסקי נושא דברים בטקס (צילום: נחום סגל)

אבי מונצר, דור שני לניצולי שואה, ובנו משאים משואה במהלך הטקס (צילום:נחום סגל)

מסכת בביצוע תמלימי כיתות י"א מקרית החינוך אורט קריית ביאלירק ששבו מהמסע לפולין (צילום: נחום סגל)

לחצו כאן למעבר לגלרית התמונות המלאה