קרית ביאליק תנופה של עשייה

מאת: יוסי גלזר

חלפו קצת יותר משנתיים וחצי מאז התיישב אלי דוקורסקי, לראשונה, על כיסא ראש העיר קרית ביאליק, ודומה כאילו ישב שם מאז ומעולם. ארבע קדנציות כחבר מועצת עיר, החל מגיל 24 כולל כהונה כסגן ראש העיר, איפשרו לו כניסה חלקה לתפקיד. הוא לא נזקק לחניכה או לחפיפה, מכיר כל אבן בעיר כל פסיק בעשייה המוניציפלית. למרות שמקובל לטעון כי בפירות עבודתו של ראש עיר ניתן לחזות רק אחרי שנים דומה כי כבר עתה אי אפשר להישאר אדיש מגודל השינוי שחולל בעיר בה נולד וגדל.

לפני כשבועיים קיבל דוקורסקי בפעם השניה ברציפות את פרס שר הפנים לניהול כספי תקין, אחרי למעלה מעשור שקרית ביאליק נפקדה מרשימת הרשויות הזוכות בפרס. לדבריו, "זוהי תעודת כבוד לעיר וגם למועצת העיר ולעובדי העירייה על ניהול אחראי ויעיל של כספי העירייה, תוך הקפדה על פרמטרים קשוחים מאוד של משרד הפנים למינהל תקין. אנו העיר היחידה בקריות שלא מקבלת מענק איזון מהממשלה וכעיר נטולת מענקים הזכייה בפרס אינו דבר של מה בכך. יתרה מזאת, אחרי שנים רבות העניק שר הפנים, אלי ישי, לקרית ביאליק מענק מרזרבת השר בסך 600 אלף ש"ח והיינו העיר נטולת המענק היחידה בארץ שזכתה בכך.השר הבהיר כי הסכום מוענק בזכות התנהלות אחראית ורצון משרד הפנים שנמשיך להיות רשות חזקה. אגב, ב-2010,הוכרזנו כרשות איתנה אחת מ­-24 רשויות בכל הארץ וזה מבטא את חוזק העיר".

דוקורסקי מדגיש כי "הפרס ניתן בצד עשייה ותנופת פיתוח גדולה שהעיר עוברת. מצד אחד הצלחתי לגייס סכומי עתק לתקציבי פיתוח, במשך שנתיים וחצי של 100מיליון ש"ח ממשרדי ממשלה. ידענו, בזכות גזבר מצוין, חן פרץ, לשים את הרגל על הגז כשצריך ובתבונה לשחרר כספים לעשיה. העיר זזה והתושבים יודעים. אני אומר במידה רבה של בטחון שהתושבים שבו להיות גאים מאוד בעירם".

אחת מגולות הכותרת בעשייתו היא קידום תחום החינוך. דוקורסקי: "העיר עוברת מהפיכה בנושא החינוך. נכון שכאן אין 'זבנג וגמרנו' אלא מדובר בתהליכים אבל בהחלט רואים את הכיוון הנכון. הכפלנו את תקציב החינוך מ­-30 מיליון ש"ח ב­-2008 ל­-64 מיליון ש"ח ב-2010. ההשקעה פר תלמיד גדלה מ-5,400 ש"ח ב­2008 לקרוב ל64 אלף ש"ח ב­2010. והתוצאות מתחילות להיראות. יש גידול של 12% בשיעור הזכאות לתעודת בגרות בתיכון אורט בשנתיים האחרונות והוא עובר את ה­ה70%. גם בנתון היישובי יש גידול של 4%. חטיבות הביניים נמצאות בצמרת נתוני המיצ"ב, מעל הממוצע הארצי והמחוזי. במשך שנתיים וחצי ביצענו השקעות פיזיות בבתיה"ס וגני הילדים ב­·17 מיליון ש"ח. בכל הגנים הותקנו מערכות דשא סינתטי. חנכנו לאחרונה, במעמד יו"ר הכנסת, את אולם הדרמה בחט"ב אפק. נבנו חדרי מינהלה וספח חדשים בבתיה"ס צור שלום ורמב"ם. סביבות הלמידה שופרו. בוצעה הצללה בחצרות בתיה"ס דפנה, ביאליק, הבונים וקדימה ובקיץ הבא נשלים זאת ביתר בתיה"ס. חידשנו את מערכות המיחשוב והיריעה עוד ארוכה ורבה".

לצד מה שנעשה מפרט דוקורסקי גם את מה שעוד ייעשה בתחום החינוך: "אני יכול לבשר, לראשונה, מעל דפיכם שמשרד החינוך אישר בניית בי"ס יסודי בשכונת גבעת הרקפות, אנחנו בשלבי הכנת מסמכי הקרקע והתיכנון. אנו מתעתדים לבנות עוד שני גני ילדים חדשים, בנוסף לשניים שבנינו בגבעת הרקפות. אחרי שנים של סגירת גני ילדים השנה פתחנו שלושה גנים חדשים ­-בגבעת הרקפות, צור שלום וקרית שמריהו. זה מעיד על כך שהצעירים חוזרים לקרית ביאליק ומביעים בה אמון, בגלל מה שהם רואים. אנו מקפידים לא רק על שאיפה למצויינות והדגש על ערכים אלא גם על חינוך ציוני ואני שמח על כך שבקרית ביאליק שיעור הגיוס לצה"ל הוא הגבוה ביותר במחוז והשישי בארץ, כמעט 92%.

ראש העיר קרית ביאליק רואה בכביש עוקף קריות שהקמתו צפויה להסתיים באוגוסט 2013 כמנוף חשוב בצמיחת העיר. לדבריו, "חברת שפיר עושה עבודה מצויינת בשטח. עוד כשהייתי יו"ר מועצת הנוער, לפני 30 שנה, דיברו על הכביש הזה ואני שמח שממשלת ישראל ­ ועל כך מגיעים השבחים לראש הממשלה- בנימין נתניהו ולשר התחבורה, ישראל כץ -­החליטה להוציא את ביצוע הכביש לפועל במימון המדינה, תוך היענות לפנייה שלי ושל ראש העיר קרית אתא לא להופכו לכביש אגרה. כביש באורך 14 ק"מ ללא רמזורים יקצר את זמני הנסיעה לחיפה ולגליל וממצב את קרית ביאליק במקום מרכזי מאוד".

על ההתעוררות שעוברת העיר יכול להעיד גם איזור התעשיה. דוקורסקי: "לפני שנתיים מחצית מהנכסים היו סגורים וכיום איזור התעשיה מלא. אנו מחכים לשיווק של 100 דונם להרחבת איזור התעשיה ומקדמים תב"ע עם מינהל מקרקעי ישראל להגדלת שטחו בעוד 80 דונם. ההרחבה נושקת ממש לכביש עוקף קריות וכבר כיום יזמים פונים ומתעניינים. אנו נמצאים בדיונים עם החברה הלאומית לדרכים בדבר הרחבת כביש אפק-­גילעם (79) לכביש דו נתיבי שיעבור שידרוג ניכר בתחום השיפוט של קרית ביאליק. גם בתוך העיר מבוצעים פרוייקטים תחבורתיים רבים, כולל הסדרי תחבורה ברחוב פלמ"ח בעלות של 2 מיליון ש"ח. שביל רוכבי אופניים לאורך נחל גדורה, יחד עם הקק"ל, משרד התיירות ורשות נחל הקישון;הסדרי תחבורה וחניה ליד חט"ב דפנה; ביצענו מפרצי חניה ליד תיכון אורט ובי"ס קדימה; השלמנו את סלילת הכביש המחבר את רחובות הגליל וחרמון ואנו מבצעים מעברי חציה מוגבהים כפיילוט בנושא. אנו מחכים לקבל בקרוב את רשימת הפרוייקטים לשנת 2012 שיאושרו על ידי משרד התחבורה. זה המקום לשבח את אזרח הכבוד של העיר, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, על הפתיחות וההירתמות לצרכי קרית ביאליק".

אחד התחומים שבה מורגשת תנופה עצומה הוא הבינוי למגורים. ראש העיר מפרט את מה שנעשה ואת מה שעוד ייעשה: "הופקדה תוכנית לתוספת 340 יח"ד לגבעת הרקפות. אני מניח שתוכנית זו תקבל תוקף עד סוף השנה והמינהל נערך לשיווק מיידי שלה. כיום כבר יש בשכונה קרוב ל-850 יח"ד, כך שהיא תגדל ביותר משליש. ועדת הדיור הלאומית (וד"ל) דנה בתוכנית לבניית 4,400 יח"ד בשכונת אפק החדשה, מזרחית לצור שלום ובתוכנית חדשה שהומלצה להפקדה ­ 4,700 יח"ד, צפונית לגבעת הרקפות עד גבול כביש עוקף קריות לכיוון כביש 79. הווד"ל הוא עוקף מינהל, ה'סופר טנקר' של ביבי נתניהו. תוכנית שלישית שעומדת על הפרק היא 'ביאליק על הפארק' באדמות פרטיות צפונית לגבעת הרקפות עד לכביש אפק­-גילעם. התוכנית נדונה והומלצה על ידי הוועדה המחוזית. תוכנית שעוד לא מתקדמת בוועדה המחוזית היא 'קדמת ביאליק', לכל אורך נחל גדורה בין רחוב אשל לרחוב התל עם קרוב ל-14,000 יח"ד. ביצוע כל התוכניות הללו יביא ליותר מהכפלת מספר היח"ד בעיר מ14,000 כיום ל­30,000. יש גם תוכנית קטנה שתידון בוועדה המחוזית של 200 יח"ד בקרקעות פרטיות מתחת לגבעת הרקפות ויש גם תוכנית גדולה של עוד 1,500 יח"ד על אדמות כפר ביאליק. יש הסכמה עם המועצה האיזורית זבולון על העברת השטחים הללו לקרית ביאליק ואנו מחכים להחלטה של משרד הפנים על הקמת ועדת גבולות להעברת שטחי קרקע נוספים לעיר. יש גם איזורי בנייה בתוך קרית ביאליק. חברת אזורים מקדמת 4 מגדלים בני למעלה מ­20 קומות כ"א, להשלמת פרוייקט 'הפרפר' ואחד מהם כבר בבנייה. יש ביקוש גבוה לדירות בעיר. מינהל מקרקעי ישראל אישר קידום בנייה בשטח גן החיות לשעבר של 200 יח"ד ושטחי נופש ופנאי. אני מעוניין לבנות שם דירות לסטודנטים וכבר פניתי בנושא לראש הממשלה ולשר הבינוי והשיכון. המיקום שלקרית ביאליק ושיפור דרכי התחבורה הופך את העיר לנגישה לכל מוסדות ההשכלה הגבוהה בחיפה ובגליל".

לנוכח ריבוי הפרוייקטים שעל הפרק מבקש דוקורסקי להרגיע" "לא כל 16,000 יח"ד החדשות ייבנו מחר. זה לא יהיה אחראי מבחינת התפתחות העיר שצריכה להיות מדורגת. ייבנו עוד בתי"ס חדשים, כולל תיכוניים ובשכונת 'ביאליק על הפארק' יוקצה שטח לבי"ס לחינוך מיוחד. כבר כיום לומדים בקרית ביאליק תלמידי חינוך מיוחד מחוץ לעיר ואנו מאמינים ביכולתנו לתת שירות חשוב זה".

כמי שחלם עוד מילדות לכהן כראש העיר קרית ביאליק והצליח להגשים את חלומו בגיל 45, דוקורסקי לא חש כטירון בתפקידו. "אני מרגיש שהגעתי מוכן ובשל לתפקיד", הוא אומר, "אפילו את האכזבה מההפסד לד"ר רפי ורטהיים בסיבוב השני של הבחירות הקודמות אני רואה לטובה. הגעתי בשל יותר וגם משוחרר מכבלים של עסקנים כאלה ואחרים. כשנכנסתי לתפקיד כבר הכרתי את כל האנשים בעירייה. לא הייתי צריך ללמוד את המערכת ומהיום הראשון עבדתי. בגלל השנים הרבות כחבר מועצה וגם כסגן ראש העיר לא הייתי זקוק לתקופת חניכה".

כאשר אני מבקש מדוקורסקי לפרט את הנושאים בהם כבר הספיק להטביע את חותמו הוא מתקשה להצביע על פרוייקט אחד ויורה בשטף: יש את 'פארק אסתר' שהוקם על שטח של 12 דונם ועד סוף השנה נתחיל פארק שני של 30 דונם ­- 'פארק הבנים'. התחלנו בהקמת אנדרטה לזכר חללי צה"ל, פעלנו לשיפור חזות העיר, מזה שנתיים מתקיים בקרית ביאליק פסטיבל ביאליק לשירה וספרות ע"ש המשורר הלאומי אשר העיר נקראת על שמו, חידשנו את מירוץ קרית ביאליק ויש עוד דברים רבים. העיר עברה תהליך של חידוש והתנעה. מיצבנו את קרית ביאליק כעיר שמובילה פיילוטים כמו תוכנית אב לזיקנה, אנו אחת הרשויות הבודדות בארץ שעוברת להפרדת פסולת יבשה ורטובה, נושא שבעתיד ייושם בכל הארץ. הגענו להישגים בתחום הנגישות לבעלי צרכים מיוחדים ואף קיבלנו על כך את פרס יו"ר הכנסת כרשות מקדמת. ב­-1 בספטמבר החל פיילוט של שילוב יוצאי אתיופיה בחינוך הממלכתי דתי בבי"ס הבונים שהוא מהחינוך הממלכתי. זהו דגם שמשרד החינוך נושא את עיניו אליו ורוצה לראות בהצלחתו. בקיצור, קרית ביאליק היא כיום מקור גאווה לתושביה".

שיחה עם איש ציבור בימים אלה אינה יכולה לדלג על המחאה החברתית. לדעת דוקורסקי, "אני חושב שקרה דבר חשוב ומתבקש כי זה הציף ופרץ. המחאה היא בעיקר של מעמד הביניים שהלך ונשחק עם השנים. גם לנו כאנשי ציבור קרה דבר טוב שאנו צריכים להבין ולדעת שלציבור יש משקל. אני מקווה שהמחאה תתועל לשינויים. ברור שאי אפשר לרצות אל כל הבקשות ­- ובהפגנות גם צצו פתאום בקשות הזויות -­ אבל אני מאמין שיהיו שינויים אשר ישפרו את איכות החיים ויפחיתו את יוקר המחיה בארץ. זו שעת כושר לשינויים החברתיים המתבקשים".

ולסיכום מבקש ראש העיר קרית ביאליק לאחל לתושבי עירו "חג שמח, שנה טובה של התחדשות. אני מאחל שמשאלות ליבם יתגשמו לטובה ומבטיח להם להמשיך להנהיג את העיר בהצלחה, כך שגם בשנה הבאה הם יוכלו לומר בגאווה כי 'דברים טובים קורים בקרית ביאליק' ".

באדיבות: "חדשות חיפה והצפון".