עשור לפרוייקט מד"צים בפיסיקה בקרית ביאליק

מקצוע הפיסיקה נתפס בעיני התלמידים כמקצוע "קשה" וכתוצאה מכך רק 8% מהתלמידים בוחרים בפיסיקה כמקצוע מוגבר בחטיבה העליונה, עפ"י הסטטיסטיקה הארצית. בי"ס תיכון אורט ביאליק יכול להתגאות בכך שרבע מתלמידיו לומדים פיסיקה ברמה מוגברת. על מנת לשמר את ההישג מפעיל ביה"ס פרוייקט חונכות בו תלמידי כיתה י"א הלומדים פיסיקה מוגברת מלמדים את תלמידי שתי חטיבות הביניים: דפנה ואפק. נושאי הלימוד שנבחרו לצורך ההעשרה הם: פיסיקה בלונה פארק, בספורט, במוסיקה, בצעצועים וכו', תחומים בהם ניתן להציג את המקצוע כחוויה וככייף, ללא נוסחאות וללא פחד. גם הפרש הגילאים תורם לחוויה מסוג אחר, למידה בגובה העיניים.
אורט ישראל מפעיל את הפרוייקט הארצי בו משתתף ביה"ס. התלמידים "המורים" עוברים במהלך השנה השתלמויות הכוללות את תכני הלימוד וכישורי הנחיה כאחד. לדברי מנהלת האשכול, אלונה אייזנברג, המובילה את הפרוייקט ב-10 השנים האחרונות, "אני שמחה להיות חלק מהמפעל החינוכי החשוב הזה. מחמם את הלב לראות לאורך השנים כיצד חניכי הפרוייקט בוחרים ללמוד את המקצוע ברמה של 5 יח"ל ולאחר מכן גם באים להשתתף בפרוייקט בתור ה'מורים' ".
ראש העיר, אלי דוקורסקי, ציין שהוא רואה חשיבות רבה בהפעלת פרוייקטים חינוכיים, במיוחד בתחום ההעשרה במקצועות הריאליים. לדבריו, הפיסיקה הינו מקצוע חשוב המהווה בסיס ללימודי הנדסה. "אם מדינת ישראל רוצה להמשיך להיות בחוד החנית של תחום ההיי­טק היא צריכה להכשיר את הדורות הבאים בתחומים אלה".
לאחרונה השתתפה נבחרת קרית ביאליק, שהורכבה מתלמידי חטיבות דפנה ואפק, בשלב חצי הגמר האולימפיאדה הווירטואלית של אוניברסיטת תל אביב ­ אולימפיאדת "עכבר הזהב", שגם היא מציינת השנה עשור לקיומה. משתתפי הנבחרת הם תלמידים מצטיינים משתי החטיבות, בעלי ידע כללי רחב ויכולת אנליטית אשר נבחרו לייצג את העיר.
במהלך שלוש שעות התחרות היה על התלמידים להפגין ידע בתחומי תוכן רבים ומגוונים כגון היסטוריית אומנות, פיסיקה, תורשה, קומבינטוריקה, ביולוגיה, מתמטיקה ודתות. התלמידים הפגינו רוח צוות, עמידה בלחץ של ריבוי משימות תוך זמן קצר. התחרות התקיימה באשכול הפיס העירוני.

באדיבות: "חדשות חיפה והצפון".