בטקס מרשים ומכובד נחנכה האנדרטה החדשה לזכר הנופלים בני קרית ביאליק

האנדרטה החדשה לזכר הנופלים בני קרית ביאליק נחנכה בשבוע שעבר בטקס מרשים ומכובד, יומיים לפני אירועי יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.
ראש העיר, אלי דוקורסקי, אמר בטקס; "זהו טקס המציף רגשות מעורבים המטיבים לתאר את מסלול חיינו בארץ הזאת, מסלול חיים שנע בין שמחה לבין עצב. בטקס הערב אנו נעים בין השמחה על חנוכת האנדרטה החדשה לבין העצב העוטף אותנו על בנותיה ובניה של העיר קרית ביאליק, חללי צה"ל וכוחות הבטחון. הטקס מתקיים בסמיכות ליום הזכרון לחללי צה"ל בו תושבי עירנו מתייחדים עם זכר הנופלים במערכה המתמשכת על קיום המדינה ועצמאותה. תהליך מלא לבטים ליווה את ההחלטה להקים את האנדרטה החדשה. נפגשתי עם נציגי המשפחות השכולות וליוויתי את חיבוטי הנפש הכרורים בהחלטתם להסיר את האנדרטה הישנה. לרבים מהמשפחות לא היתה זו החלטה קלה, אולם משהתקבלה על ידם היתה בליבם הקלה.
"כל שלב משלבי הקמת האנדרטה נעשה בתיאום מלא עם סניף יד לבנים בעיר. התקיים תהליך פומבי של הגשת הצעות לאנדרטה חדשה ומבין ¸ ההצעות שהוצגו לצוות המשותף של העירייה וארגון יד לבנים נבחרה אנדרטה זאת שהיא מעשה ידיו של האומן משה פרומין, תושב הקריה. גם תהליך המסירה וקבלת האנדרטה נעשה בנוכחות נציגי המשפחות השכולות ובתיאום עימן. אני מעריך את החלטת סניף יד לבנים בקריה ומודה לגב' אורה זק על גדלות הנפש והיכולות להוביל ולקבל החלטה קשה.
"אני מבקש בהזדמנות זאת להודות לשר הבטחון, אהוד ברק, שמשרדו סייע במימון הקמת האנדרטה. תודה לאנשי היחידה להנצחת החייל, בראשות יעקב גבאי ובמיוחד לאשר הלפרין שסייעו לנו להוציא אל הפועל את התוכנית לבניית האנדרטה החדשה. אני מבקש להביע הערכה לסמנכ"ל משרד הבטחון, אריה מועלם, ראש אגף השיקום, שביקר במהלך העבודות בקריה ועקב מקרוב אחר התקדמותם.
"בני המשפחות השכולות, מדי שנה אני חותם את נאומי בטקס הזכרון לחללי צה"ל הנערכים בעיר במילים: 'נוסיף לנצור את נשמותיהם של בני הקריה הנופלים, בחיי התרבות והיצירה של עירנו'. בבסיס הכרזתי זאת עומדת תפיסת העולם כי מורשת הנופלים מדריכה אותנו בבנייתה, פיתוחה ושיגשוגה של העיר האהובה שלנו. העיר ממנו יצאו ואליה לו זכו לשוב. אנדרטה זו היא עדות לכך כי זכר הנופלים מבוצר עמוק בחיי התרבות והיצירה של עירנו. האנדרטה היא העדות כי זכרנו את כולם ולא רק היא. בסיוע משרד הבטחון שופצה והונגשה גם החלקה הצבאית בבית העלמין בצור שלום. בערב זה, מכאן, מאנדרטת הזכרון העצובה הזאת, אני יכול להבטיחכם, בני המשפחות השכולות, כי בשיגרת יומינו ולא רק באירועי הזכרון, נוסיף ונראה לנגד עינינו את היקרים לכם ולנו".
ראש האגף החברתי בטחוני במשרד הבטחון, חיים בן עמי, אמר: "היום אנו מתכנסים לחנוך כאן את האנדרטה המופלאה הזו, יצירת תושב קרית ביאליק, המזכירה לנו את בנינו שלחמו, בני קרית ביאליק, שנפלו בכל החזיתות, בקרב ובאימונים. כל אחד הוא חלום ולכל אחד משפחה, כל אחד מהם הוא עולם ומלואו, עולם שהלך טרם עת והותיר אחריו חלל עצום בלב. לא מיקרה הוא שבשפתנו חלל הוא גם מי שנפל במלחמה וגם ריק ­ השאיר חלל ריק, הריק הגדול שהוא הותיר אחריו. במקום הזה נמצאים הורים שכולים, רעיות שנתאלמנו, ילדים וילדות שהתייתמו, אחים שכולים, משפחה גדולה דואגת ודואבת. כולם עטופים באהבת קהילת קרית ביאליק".
יו"ר יד לבנים, אורה זק, אמרה: "אין צער וכאב כבד מכאבם של הורים, אלמנות ובני משפחה, אשר איבדו את יקירם. אנו ממשיכים לצעוד, ממשיכים לבנות וליצור ואפילו ממשיכים לשיר, לחייך וגם לצחוק, כפי שהם, יקירינו, היו מבקשים לראות. האנדרטה החדשה, יצירתו של האמן משה פרומין, אשר כילד שרד את השואה ולימים קרית ביאליק הפכה לביתו. האנדרטה דוגמת המנורה, שבעה קנים נישאים לה. בסיסה ­ לב ­ לב גדול ואוהב. כך יקירינו אשר שמותיהם צרובים כאן לעולמי עולמים, האירוע וממשיכים להאיר את דרכם של בני עמנו והלב ­ הלב שהקדישו לנו ואנו הלב שלנו יוצא אליהם. לבנות אנדרטה חדשה זה מעשה הדורש אומץ לב ומשאבים מרובים. אני מודה לכל השותפים אשר חברו יחד והביאו להקמת האנדרטה החדשה".
את הטקס, בהנחייתה ובארגונה של מנהלת אגף אירועים בעירייה, קרני בלס, ליוו צוות הכנרים של קונסרבטוריון קרית ביאליק ולהקת "צעירי ביאליק".

באדיבות: "חדשות חיפה והצפון".