חידון "ביאליק, אנשי שם והמפעל הציוני"

ביום שלישי התקיים בקרית ביאליק חידון לתלמידי כיתות ה'­ו' במחוז חיפה, בנושא "ביאליק אנשי שם והמפעל הציוני". האירוע התקיים במרכז הרב תכליתי לאומנויות ומדעים בקרית ביאליק.
החידון, ביוזמת שר החינוך, גדעון סער, שגם כיבד אותו בנוכחותו והוא נערך לראשונה במחוז חיפה כפעילות שיא לתוכנית הלימודים בנושא הציונות במקצוע תרבות ישראל ומורשתו.
ראש העיר, אלי דוקורסקי, נשא דברים בפתיחת החידון וסיפר על הרקע לקיומו: "באחד מביקוריו הקודמים של שר החינוך בקרית ביאליק עלה נושא קיום חידון על מורשת חיים נחמן ביאליק שהעיר נקראת על שמו. העלינו את הרעיון לקיים חידון והשר מיד נענה בחיוב. כל מי שיושב כאן על הבמה מבחינתי כבר ניצח כי התלמידים עברו שלבי סינון והוכיחו בקיאות רבה. עבורי זו שעה שמחה, אחת מרבות המלוות את העשייה בקרית ביאליק".
במהלך החידון התבקשו התלמידים לענות על שאלת שר החינוך שנגעה לשירו הראשון של ביאליק "אל הציפור". בדברי ברכתו אמר השר "מחוז חיפה, בראשות מנהל המחוז, פועל ודוגל בחינוך לערכים ציוניים יהודיים מתוך אמונה כי דור אשר מכיר את עברו, תרבותו ומורשתו יוכל ליצור עתיד טוב יותר. עתידה של מדינת ישראל נתון בידיכם ­ אתם דור העתיד". השר הודה לראש העיר ולמנהלת המחוז וציין לשבח את שיתוף הפעולה ביניהם לקידום מערכת החינוך בקרית ביאליק. הוא הזמין את המנצחים לבקר בלשכתו בירושלים, יחד עם הוריהם.
במקום הראשון זכו מעין וענבל דן מבי"ס נחמיה תמרי באור עקיבא; במקום השני ­ אלון בנימין ועודד דידי מבי"ס אהרון הרוא"ה מקרית שמואל חיפה ובמקום השלישי ­ אנטוניו סורצ'ל ולירז עבר מבי"ס יגאל אלון בטירת כרמל. כל המשתתפים קיבלו תעודת השתתפות, ספר "ירושלים שלי" וכרטיס כניסה לכל המשפחה לצריף בן גוריון ועט עם חתימת בן גוריון.
החידון הינו שיאו של תוכנית לימודים חווייתית ומאתגרת בתרבות ישראל, המתמקדת בדמויות מופת הקשורות למפעל הציוני שתרמו ועסקו בבניין ארץ ישראל.
התוכנית מתמקדת, בין השאר, באנשי שם בהיסטוריה היהודית ובדמויות מופת הקשורות למפעל הציוני, אשר תרמו ועסקו בבניין ארץ ישראל. הדמויות שנלמדו השנה: חיים נחמן ביאליק, זאב ז'בוטינסקי, שרה אהרונסון, הרב קוק, חיים ויצמן, דוד בן גוריון והנרייטה סאלד. במסגרת הלימודים התבקשו התלמידים ללמוד ולהכין עבודת חקר על דמויות מופת חלוציות בהקשר להתיישבות ולמפעל הציוני.
מטרת תוכנית הלימודים והחידון לחשוף את התלמידים לידע ולערכים, הטמונים בדמותם ובפועלם של דמויות אלה בתולדות עם ישראל. בסיומו של התהליך התקיים בין תלמידי בתי הספר שעלו לשלב הגמר חידון מחוזי. כ­1000 תלמידים מ­14 בתי ספר נטלו חלק בשלבים השונים של החידון. לשלב הגמר עלו 20 תלמידים מ­10 בתי ספר. בין בתי הספר אשר השתתפו בשלב הגמר ונטלו חלק באירוע: הרמב"ם, ביאליק, נעורים, צור שלום והבונים מקרית ביאליק; אהרון הרוא"ה, הצבי ישראל מקרית אתא; יגאל אלון מטירת כרמל, נחמיה תמרי מאור עקיבא ואחרים.
החידון הוא יוזמה משותפת של עיריית קרית ביאליק, משרד החינוך מחוז חיפה, המטה לתרבות ישראל, הקק"ל והמכון למורשת בן גוריון.

באדיבות: "חדשות חיפה והצפון".