סקירה כללית וסדרי דין

ועדת ערר לענייני ארנונה שליד עיריית קריית ביאליק

סקירה כללית וסדרי דין:

א. הטלת הארנונה הכללית הינה פעולת חקיקת משנה, הנעשית בצו ע"י מועצת הרשות המקומית ובמסגרתו קובעת המועצה את
הכללים להטלת הארנונה {נשוא המס,הגדרות, שיטת מדידה ועוד} ואת שיעורי המס בהתאם להוראות חוק הסדרים במשק המדינה
(תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג- 1992 והתקנות המותקנות מכוחו.

ב. אגף השומה ברשות המקומית - האגף לחיובי ארנונה בעיריית קריית ביאליק - פועל ליישומה של החלטת המועצה ולהוצאת הודעות
שומה לתושבים בגין נכסים המצויים בתחום השיפוט של העיר קריית ביאליק.

ג. מתוקף הסמכות הנתונה למועצה בחוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), התשל"ו- 1976 {להלן: "חוק הערר"},
ממנה המועצה את אחד מעובדיה להיות מנהל הארנונה לעניין חוק הערר והוא מהווה את האינסטנציה המנהלית הראשונה לשמיעת
השגות על שומת הארנונה על יסוד עילות ההשגה המנויות בסעיף 3 לחוק הערר:

3 השגה
(א) מי שחוייב בתשלום ארנונה כללית רשאי תוך תשעים ימים מיום קבלת הודעת התשלום להשיג עליה לפני מנהל הארנונה על יסוד
טענה מטענות אלה: 

  1. הנכס שבשלו נדרש התשלום אינו מצוי באזור כפי שנקבע בהודעת התשלום;
  2. נפלה בהודעת התשלום שמשיגים עליה טעות בציון סוג הנכס, גדלו או השימוש בו;
  3. הוא אינו מחזיק בנכס כמשמעותו בסעיפים 1 ו-269 לפקודת העיריות;
  4. היה הנכס עסק כמשמעותו בסעיף 8)ג) לחוק הסדרים התשנ"ג - שהוא אינו בעל שליטה או שחוב הארנונה הכללית בשל אותו
    הנכס נפרע בידי המחזיק בנכס.

(ב) אין באמור בחוק זה כדי להסמיך את מנהל הארנונה או את ועדת הערר לדון או להחליט בטענה שמעשה המועצה של הרשות
המקומית בהטלת הארנונה או בקביעת סכומיה היה נגוע באי-חוקיות שלא כאמור בפסקאות (1) עד (3) של סעיף קטן (א).
(ג) על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), מי שחויב בתשלום ארנונה כללית ולא השיג תוך המועד הקבוע על יסוד טענה לפי סעיף
קטן (א) (3), רשאי בכל הליך משפטי, ברשות בית המשפט, להעלות טענה כאמור כפי שהיה רשאי להעלותה אילולא חוק זה.

ד. הרואה עצמו מקופח מתשובת מנהל הארנונה על השגתו, רשאי, מכוח סעיף 6 לחוק הערר, לערור עליה בפני ועדת הערר בתוך 30
יום מיום שנמסרה לו תשובת מנהל הארנונה להשגתו.

ה. על החלטת ועדת הערר רשאים העורר ומנהל הארנונה לערור בפני בית המשפט לעניינים מנהליים.

ו. מתוקף הסמכות הנתונה לה בסעיף 5 לחוק הערר, ממנה מועצת הרשות המקומית, ועדת ערר אחת או יותר, בהרכב של שלושה
חברים, מבין בעלי הזכות להיבחר כחברי מועצה, וכן ממנה המועצה את יושב הראש שלהן.

ז. בעבודתן, כפופות ועדות הערר לכללי דיון וסדרי הדין החלים על ועדות הערר ועל המתדיינים בפניהן , המעוגנים בתקנות הרשויות
המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית) (סדרי דין בועדת ערר), תשל"ז 1977.

ח. עיקרי הדברים בדיוני הועדה יירשמו בפרוטוקול. בסמוך, לאחר החתימה על הפרוטוקול, זכאי בעל דין לקבל עותק ממנו.